Mały i większy, czyli razem kreatywnie

Mały i większy, czyli razem kreatywnie

Czy duży i mały może wspólnie, miło i kreatywnie spędzić czas?

Czego może nauczyć się gimnazjalista podczas pracy z dziećmi w wieku 7 – 10 lat?

Jak dzieci będą współpracowały ze swoimi starszymi koleżankami?

Takie pytania zadało sobie Stowarzyszenie na rzecz dzieci, młodzieży i rodzin „Bliżej” w Połańcu przystępując do realizacji projektu „Mały i większy, czyli razem kreatywnie”. Cykl zajęć dla dzieci i młodzieży miał na celu rozwijanie kreatywności, uczenie współpracy i współdziałania w grupie. Mali to uczniowie klas I - IV szkoły podstawowej, a więksi to gimnazjaliści, którzy mają pod swoją opieką młodszych kolegów. Z nimi wspólnie tworzą różne prace, wspierają ich w działaniu, pomagają, chwalą.

Zajęcia rozpoczęły się od spotkania integracyjnego oraz wycieczki do Chrust k/ Zagnańska, kreatywnej krainy, podczas której wszyscy mieli możliwość bardzo różnorodnie spędzić czas.  Wspaniała atmosfera sobotniego przedpołudnia pozwoliła na lepsze poznanie się, a to pozytywnie wpłynęło na efekty dalszej współpracy. W „Oceanice” dzieci poznały faunę morską i z wielkim zainteresowaniem oglądały rekiny, płaszczki oraz inne nieznane okazy podwodnego świata. Park linowy to fantastyczne miejsce do rozwijania sprawności fizycznej oraz sprawdzenia się a także okazja do pomagania sobie, wspierania siebie oraz uciechy z pokonania trudnego toru przeszkód.    

W co tygodniowych spotkaniach uczestnicy projektu zdobywali nowe doświadczenia i umiejętności w różnych dziedzinach, a także rozwijali swoją twórczość i pomysłowość. We wrześniu dzieci pobudzały swoją wyobraźnię za pomocą kreatywnych kart „Dixit” oraz podczas budowania budowli z edukacyjnych klocków. Pomysłowość uczestników i umiejętność współpracy ze starszymi koleżankami bardzo mile zaskoczyła prowadzących zajęcia. Na ostatnich zajęciach „z gier” dzieci stworzyły swoją własną podłogową grę planszową i w nią zagrały. Wszyscy wykazali się niezwykłą pomysłowością i dużą chęcią do pracy w grupach.

Dużym powodzeniem cieszyły się również zajęcia teatralne. Dzieci poznały odpowiedzi na pytania: Co to jest teatr? Skąd się wywodzi? Czym różni się pacynka od kukiełki?  Samodzielnie wykonywały lalki do teatrzyku oraz przedstawiły wiersz pt.: „Kaczka dziwaczka” za pomocą figurek i cieni.

Na kolejnych spotkaniach uczestnicy mieli okazję poznać podstawowe prawa fizyki oraz otaczającego nas świata. Wykonywali różne doświadczenia związane z wodą, powietrzem oraz badali tajemnice światła. Radosnym przerywnikiem zajęć były tańce i piosenki związane z żywiołami.

Ostatni blok tematyczny, jaki zaproponowaliśmy uczestnikom był związany z pracami plastyczno – technicznymi, na których tworzyliśmy coś z niczego. Z rolek po papierze toaletowym powstały zwierzęta świata. Na zdjęciu widać, jaką kreatywnością i pomysłowością wykazali się nasi uczestnicy. Ciekawym sposobem na spędzanie czasu było „ożywianie kamieni” za pomocą techniki decoupage. Przed nami jeszcze wykonanie ozdób świątecznych i kreatywny wieczór podsumowujący wszystkie działania, na którym zaprezentujemy wyniki pracy dzieci. Zaprosimy do udziału w nim rodziców naszych podopiecznych.

Współpraca między młodzieżą a dziećmi podczas projektu układała się bardzo dobrze, byli dla siebie partnerami i cieszyli ze wspólnie stworzonych prac. Mali zyskali „dobrych”, starszych kolegów w większych, a więksi odczuli satysfakcję z pomagania dzieciom i poczucie pożytecznie spędzonego czasu, odkrywali swoje predyspozycje oraz umiejętności komunikacyjne i opiekuńcze. 

 

Dofinansowano ze środków Programu „Działaj Lokalnie X” Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Rozwoju Filantropii w Polsce oraz Ośrodka Działaj lokalnie: Fundację Aktywizacji i Rozwoju Młodzieży Farma.

Belka dzialaj lokalnie

FWOP

p1

Joomla templates by Joomlashine